Tuesday, 17 July 2012

Jawapan



Set Induksi(5 minit)
Gambar sayur-sayuran
1. Bendi
2. Terung
3. Petola
1. Guru menunjukkan gambar sayur-sayuran.










2. Guru menyoal murid:
a) Gambar apakah ini?
b) Di manakah sayur-sayuran ini     ditanam?
3. Guru mengaitkan aktiviti tersebut dengan isi pelajaran hari ini.



Langkah 1 (15 minit)

Tajuk petikan: Kebun Datuk Anas
1. Murid membaca petikan yang dipaparkan.
2. Murid bercerita tentang cerita yang dibaca.
3. Murid menjawab soalan guru secara lisan.

Petikan Tajuk : Kebun Datuk Anas.


Ini kebun sayur Datuk Anas. Datuk Anas dan Pak Amir sedang membuat batas. Dia menggunakan cangkul untuk membuat batas. Di kebun datuk ada sayur bayam,bendi dan kangkung. Selain daripada itu ada sayur petola, kacang panjang dan terung. Anas membantu datuknya menyiram sayur setiap hari. Nenek Anas, Mak Jah pula membubuh baja pada sayur-sayurannya. Sayur-sayurannya hidup dengan subur.



Langkah 2 (20 minit)

Kata Nama Am:
1. bayam
2. bendi
3. kangkung
4. terung
5. petola
6. kacang panjang


1. Murid menyebut beberapa perkataan yang dihitamkan terdapat didalam petikan.















2. Murid mengisi tempat kosong pada perkataan yang sesuai dengan gambar yang telah disediakan.



Langkah 3 (15 minit)

Mengelas jenis sayur dan alatan berkebun
1. Guru menunjukkan gambar pekebun sedang berkebun.








1.      Murid diminta mengecam alatan berkebun dan sayur-sayuran.
Jawapan:
Gambar alatan berkebun:






   

2.      Murid mengelaskan gambar mengikut kategori alatan berkebun dan sayur-sayuran secara lisan.

Jwapan :Jenis sayur-sayuran.
-  Terung,kangkung,petola, kacang panjang, bendi.
-  Jenis alatan berkebun: cangkul, penyudip tanah, baldi penyiram pokok.


Pilih ayat tersebut sesuai dengan gambar yang disediakan:


a)Datuk Anas sedang menyiram pokok
   sayur-sayurannya.
b)Nenek Anas sedang membubuh baja
   pada tanamannya.
c)Datuk Anas sedang mengcangkul
   tanah untuk dijadikan batas.



   



 ……………………………………………….................................




………………………………………………………………………



………………………………………………………………………


Penutup
Nilai-nilai murni:
1. Kerjasama
2. Usaha
3. Kasih-sayang1.

Permainan Bahasa.
Guru mengarah murid mencantumkan huruf supaya menjadi satu perkataan yang bermakna.
“Kebun Datuk Anas”

No comments:

Post a Comment